Flerårige projekter kan derfor kun søge om tilskud for et år af gangen. Der skal afrapporteres for anvendelse af tilskuddet for hvert bevillingsår.
Som udgangspunkt er man som ansøger forpligtet til at udføre de aktiviteter og følge den tidsplan, der er angivet i ansøgningen, hvis tilskuddet skal udbetales. Men undervejs i projektet kan man komme i situationer, hvor dele af projektet må udskydes, hvor der bliver behov for andre aktiviteter end dem, der er angivet i ansøgningen, eller hvor forudsætningerne for projektet i øvrigt ændrer sig, eksempelvis som følge af forhold hos eksterne leverandører.
I tvivlstilfælde er man velkommen til at kontakte fonden.
Ansøgning om tilskud i 2023
Ansøgningsrunden for tilskud til projekter i 2023 gennemføres med ansøgningsfrist den 10. august 2022 kl. 12.
Ansøgningsmaterialet for 2023-runden
Ansøgningsskemaet for 2023, som består af 3 dele:
- Del 1 Hovedskema med basisoplysninger om projektet og om ansøger (word)
- Del 2 Projektbeskrivelsen (word)
- Del 3 Projektøkonomien (excel)
Indsendelse af ansøgning til fonden
Projektansøgningen skal sendes pr. mail til: kvaegafgiftsfonden@kvaegafgiftsfonden.dk
Skriv venligst projektets titel og/eller ansøgers navn i mailens emnefeltet fx ”KU - Optimering af udbytter i hestebønner”.
Til brug for fondens registrering af ansøgninger er der i skemaerne lagt felter/koder ind. Det er derfor vigtigt at der kun skrives i disse felter, samt at følgende dokumenter vedlægges i mailen:
- Del 1 i word
- Del 2 i word
- Del 3 i excel
- Derudover skal ansøgningen fremsendes i pdf-format, hvor del 1, 2 og 3 er samlet til ét dokument.
Evt. program til at samle de tre dele i PDF-format: www.pdfmerge.com
Ansøger har mulighed for foretræde på bestyrelsesmødet den 7. september på Axelborg. Der afsættes ca. 15 minutter pr. projekt, og ansøger kan eksempelvis benytte PowerPoint. Ved indsendelse af ansøgningen bedes det oplyst, om ansøger ønsker at benytte sig af denne mulighed. Yderligere oplysninger om tid m.m. vil ske pr. mail efter ansøgningsfristens udløb.
Kvittering for modtagelse af ansøgning
Ansøgere vil modtage en mail med kvittering for at ansøgningen er modtaget.
Temabaseret særopslag om klima
Forskning, udvikling og vidensformidling vedr. klimavirkemidler på landbrugsområdet med særligt fokus på oksekødsproduktionen
Øget værdiskabelse skal gå hånd i hånd med hensyn til ressourceforbrug, naturforvaltning samt klima- og miljøpåvirkning. Bæredygtig produktion er en væsentlig konkurrenceparameter og fordrer vedvarende udvikling i primærproduktionen og i resten af værdikæden. Klimaforandringerne fremhæves i denne sammenhæng i lyset af klimaloven fra juni 2020. På den baggrund er der et særligt fokus på projekter, som kan understøtte dansk landbrugs bidrag til klimaløsninger.
Kvægafgiftsfonden har besluttet at etablere et særopslag målrettet klimaindsatser inden for okse- og kalvekødsproduktionen, og vil søge disse medfinansieret i Promilleafgiftsfonden, som har etableret et særopslag for klima på hele landbrugsområdet. Derved kan relevante projekter på Kvægafgiftsfondens område opnå styrket finansiering og øget effektskabelse.
Ansøgningsfrist
Ansøgningsrunden for tilskud i 2023 gennemføres med ansøgningsfrist den 13. maj 2022 kl. 12.
Ansøgningsmaterialet for 2023-runden
Ansøgningsskemaet som består af tre dele:
- Del 1 Hovedskema med basisoplysninger om projektet og ansøger (word)
- Del 2 Projektbeskrivelsen (word)
- Del 3 Leverancer, effekter og projektøkonomi (excel)
Indsendelse af ansøgningen til fonden
Ansøgningen skal sendes pr. mail til kvaegafgiftsfonden@kvaegafgiftsfonden.dk. Skriv venligst projektets titel og ansøgers navn i mailens emnefelt.
Til brug for fondens registrering af ansøgninger er der i skemaerne lagt felter/koder ind. Det er derfor vigtigt, at følgende dokumenter vedlægges i mailsen:
- Del 1 i word, Del 2 i word og Del 3 i excel
- Ansøgningen samlet i ét dokument i pdf-format
Evt. program til at samle de tre dele i pdf-format: pdfmerge.com
Kvittering for modtagelse af ansøgning
Ansøgere vil modtage en e-mail med kvittering for, at en ansøgning er modtaget af Kvægafgiftsfonden.
Fonden forventer at behandle ansøgningerne i maj 2022. Der kan forventes svar ultimo juni 2022.
Aktiviteterne ændres
Det sker, at aktiviteter grundet faglige eller praktiske omstændigheder må ændres. Det kan skyldes ny teknologi, uforudsete prøveresultater, markant ændrede markedsforhold eller andet.
Ved væsentlige ændringer af faglig karakter, ændret medfinansiering, nye udgiftsarter og ved ændringer af budgetposter på mere end 20 pct. af det samlede budget skal der fremsendes ændringsansøgning til Fonden.
Der kan omdisponeres mellem projektets budgetposter forudsat, at målet er uforandret. Dette kan ske uden fondens godkendelse, så længe ændringerne udgør mindre end 20 pct. af projektets samlede budget. I forbindelse med regnskabsaflæggelse skal der redegøres for disse ændringer.
Hvordan og hvornår
Ændringsansøgninger skal indsendes til fonden, så snart behovet opstår og senest ved udgangen af bevillingsperioden den 31. december ved brug af nedenstående ændringsansøgningsskema.
Der opfordres til at kontakte sekretariatet, såfremt der er tvivl om, hvorvidt en ændring forudsætter godkendelse.
Ansøgningen skal fremsendes pr. mail i pdf-format, hvor del 1 og 2 er samlet til ét dokument.
Skema til brug for ændringer vedr. 2023-bevillinger
Skemaet består af to dele:
Fondens bevillinger er 1-årige og bevilges for et kalenderår. Tilskuddet kan således kun dække projektomkostninger, der ligger i perioden 1. januar – 31. december i det kalenderår, som bevillingen vedrører.
Der skal derfor opstilles realistiske budgetter for kalenderåret, og aktiviteterne skal kunne gennemføres inden for kalenderåret. Der kan alligevel blive behov for at udskyde visse af projektets aktiviteter til afholdelse senere, eksempelvis som følge af eksterne leverancer, der svigter, barsel eller længerevarende sygdom hos nøglemedarbejdere.
En projektforlængelse betyder, at tilskudsmodtager formelt modtager to tilskud - ét tilskud i det oprindelige bevillingsår og ét tilskud i det efterfølgende år. Der skal således aflægges en afrapportering for hvert tilskud / hvert år.
Der kan ansøges om fristforlængelse frem til den 31. januar efter bevillingsårets udløb. Hvis ansøgningen sendes efter den 31. december, skal der senest den 31. december indsendes en kortfattet foreløbig orientering samt et skøn over den andel af bevillingen, som ønskes anvendt i det efterfølgende år.
Skemaet til brug for ansøgning om forlængelser af 2023-projekter kan downloades her:
Indsendelse af ansøgning om projektforlængelse
Ansøgningen skal fremsendes i pdf-format, hvor del 1 og 2 er samlet til ét dokument.
Evt. program til at samle de to dele i PDF-format: https://www.adobe.com/acrobat/online/merge-pdf.html
Ansøgningen skal sendes pr. mail til: kvaegafgiftsfonden@kvaegafgiftsfonden.dk
Fondens udbetalingspraksis
Tilskudsmodtagere gives mulighed for en gang i kvartalet at oplyse fonden om det faktiske, realiserede forbrug i hver af tilskudsmodtagers projekter. Oplysningerne afgives af en organisationsansvarlig ved brug af en erklæring.
Erklæringen lægges til grund for udbetaling af tilskud således, at udbetaling alene sker på baggrund af allerede afholdte udgifter, og alene i henhold til fondens andel af projektets finansiering.
Muligheden for at modtage udbetaling vil ske under forudsætning af, at fondens likviditet giver mulighed herfor.
Der er ikke krav om revisorpåtegning.
Udbetaling af de sidste 20 pct. af tilskuddene afventer endeligt, godkendt tilskudsregnskab. Formandskabet kan efter anmodning herom godkende yderligere udbetalinger efter konkret forbrug, når særlige forhold (som fx atypisk forbrug eller likviditetsmæssige forhold hos tilskudsmodtager eller i fonden) gør sig gældende.
Erklæring til brug for anmodning om udbetaling:
Der skal efter tilskudsperiodens afslutning afleveres tilskudsregnskab samt en faglig afrapportering omhandlende de gennemførte aktiviteter og forventede effekter for de støttede projekter.
Afrapporteringen anvendes til kontrol af midlerne korrekte anvendelse. Kontrollen gennemføres af fonden og fondens revisor. På baggrund af afrapporteringen udarbejdes fondens regnskab for 2023. Heraf fremgå fondens indtægter og udgifter i 2023, herunder bevilget og anvendt tilskud. Derudover indgår en beskrivelse af projektet på baggrund af de faglige beretninger. Fondens regnskab vil i lighed med budgettet blive offentliggjort på fondens hjemmeside.
- Fristen for indsendelse af elektroniske faglige beretninger er den 31. januar 2024
- Fristen for indsendelse af tilskudsregnskaber er den 11. marts 2024
Tilskudsmodtagere, som har modtaget tilskud til gennemførelse af flere projekter, kan udarbejde ét samlet tilskudsregnskab indeholdende delregnskaber for de enkelte projekter.
Faglig afrapportering med effektvurdering
Formålet med den faglige afrapportering er at få viden om, hvorvidt de planlagte aktiviteter er gennemført, og om projektet således har nået de mål, som blev anført i ansøgningen. Projektets leverancer og effekter bliver målt ved hjælp af et effektvurderingsskema. Alle tilskudsmodtagere vil modtage en mail med et link til effektvurderingsskemaet, som skal besvares elektronisk.
Linket fremsendes til projektlederne, jf. det oplyste i ansøgningen.
Der sondres mellem to forskellige effektvurderingsskemaer:
Tilskudsregnskab
Tilskudsregnskabet skal revideres af en godkendt revisor. Hvis tilskudsmodtager er en statsinstitution, er der ikke krav om revisorpåtegning.
Fonden har udarbejdet en vejledning om revision af tilskudsmidler som en hjælp til tilskudsmodtager og dennes revisor. Vejledningen ligger samme sted som ansøgningsmaterialet for bevillingsåret - Klik her.
Tilskudsregnskabet består af to dele, som inden fremsendelse til fonden skal samles til ét dokument:
- Del 1A: Forside, ledelsespåtegning, revisionserklæring og – beretning (Word)
- Del 2: Oversigt over tilskud samt projektøkonomiskemaet (Excel)
Fondens skabelon for den uafhængige revisors erklæring er udarbejdet på baggrund af standarderne for offentlig revision (SOR), som trådte i kraft 1. januar 2017. http://www.rigsrevisionen.dk/bagved-revisionen/standarderne-for-offentlig-revision/. Hvis der inden aflæggelse af tilskudsregnskabet fastlægges nye standarder for offentlig revision inden revisionen af tilskudsregnskabet er afsluttet, skal de nye standarder anvendes for det aktuelle år, såfremt der er et krav herom i standarderne. I skabelonen er der indsat de relevante henvisninger til de bestemmelser, som der skal aflægges tilskudsregnskab efter.
Når tilskudsmodtagers revisor har bemærkninger og forbehold
Såfremt tilskudsmodtagers revisor ikke kan tiltræde fondens standardskabelon, jf. Del 1a, benyttes Del 1b, som ikke er skrivebeskyttet. Denne udgave giver tilskudsmodtagers revisor mulighed for at tilføje en eller flere bemærkninger herunder ændre i påtegning og eventuelt tage forbehold. Det er fx også muligt at oplyse, at der er foretaget uanmeldt kasse- og beholdningseftersyn:
- Del 1B: Forside, ledelsespåtegning, revisionserklæring og – beretning (ikke-skrivebeskyttet), (Word)
Når tilskudsmodtager er en statsinstitution
Når tilskudsmodtager er optaget på finansloven med en driftsbevilling og revideres af Rigsrevisionen, er der ikke krav om, at tilskudsregnskabet skal påtegnes af en revisor. I så fald bruges nedenstående skabeloner:
- Del 1C: Forside og ledelsespåtegning for offentlige institutioner uden krav om revisorpåtegning (Word)
Indsendelse af dokumenterne
Tilskudsregnskabet skal indsendes pr. mail til kvaegafgiftsfonden@kvaegafgiftsfonden.dk.
Ved indscannede udgaver skal opløsningen være høj, så teksten fremstår tydelig.
Del 1 og Del 2 skal forud for indsendelse til fonden samles i et dokument i pdf-format. Evt. program til at samle de tre dele i pdf-format: pdfmerge.com
Tilskudsmodtager har pligt til at opbevare det originale tilskudsregnskab.
Fondsbestyrelsens afgørelser kan indbringes til Landbrugsstyrelsen inden 4 uger efter modtagelsen af afgørelsen i henhold til § 8, stk. 7 i landbrugsstøtteloven.
En eventuel klage skal sendes til Landbrugsstyrelsen, EU & Landbrug, Grøn udvikling & Ny viden, gron-udvikling-ny-viden@lbst.dk